Niet tevreden? Vertel het ons
Bent u niet tevreden? Dat is vervelend, maar we horen graag waarom. Vaak kunnen we het probleem dan meteen samen oplossen.
Vertel ons waar u ontevreden over bent
Vertel ons waar u ontevreden over bent en waarom. Onze medewerkers helpen u graag persoonlijk. Iedere werkdag van 09.00 tot 17.00 uur zitten we voor u klaar. Bel ons op op (050) 582 79 33.
Stuur ons een mail op deelnemer@pensioenpostnl.nl
Schrijft u liever een brief? Dat kan. Ons adres:
Pensioenfonds PostNL
Postbus 501
9700 AM Groningen
Een klacht indienen
Als u niet tevreden bent, kunt u een klacht indienen. We vertellen u wat u van ons kunt verwachten en wanneer.
U kunt uw klacht telefonisch melden, of per e-mail of brief. Vertel ons waarover u niet tevreden bent en waarom. Geef ook uw adres en telefoonnummer door.
We laten u schriftelijk weten dat we uw klacht hebben ontvangen.
Meestal krijgt u binnen 15 werkdagen een antwoord. Het kan zijn dat we meer tijd nodig hebben. Bijvoorbeeld omdat we iets uit moeten zoeken. Dan laten we u weten wanneer u antwoord krijgt.
We hopen natuurlijk dat u zich kunt vinden in ons antwoord. Als dat niet zo is, kunt u een van de volgende twee dingen doen:
Bent u het niet eens met het besluit op uw klacht en vindt u dat het pensioenfonds het pensioenreglement en statuten niet juist heeft toegepast in uw specifieke situatie? Dan kunt u in beroep. Er is dan sprake van een geschil tussen u en het fonds. Geschillen worden behandeld door de geschillencommissie.
1. Richt uw e-mail of brief aan de geschillencommissie van Pensioenfonds PostNL.
2. Geef duidelijk aan waarom u het niet eens bent met ons antwoord.
3. De commissie stuurt uw beroep naar het pensioenfonds. Het pensioenfonds moet binnen 30 dagen reageren. U krijgt een kopie van de reactie.
4. Daarna doet de commissie binnen 2 maanden uitspraak. Mogelijk krijgt u een uitnodiging om uw standpunt te komen toelichten.
5. Het pensioenfonds moet zich houden aan de uitspraken van de geschillencommissie.
Komt u er niet uit? Bel ons op (050) 582 79 33 en we leggen u uit of het in uw geval over een klacht of een geschil gaat en wat u kunt doen.
Bent u het niet eens met het besluit van ons bestuur of de uitspraak van de Commissie van Beroep? Dan kunt u 2 dingen doen:
- U gaat naar Geschillencommissie Pensioenfondsen. GIP is onafhankelijk en kost u niets. Zorg dat u binnen een jaar belt of mailt, 030 - 20 29 147 of info@gipcontact.nl. Kijk voor meer informatie op de website van de GIP.
- U gaat naar de rechterbank. Hieraan zijn wel kosten verbonden.
U kunt eerder naar de Geschilleninstantie:
- U heeft na 12 weken helemaal niets van ons gehoord. Dan gaat er echt iets fout, want normaal krijgt u binnen 15 werkdagen antwoord van ons. Neem gerust nog even contact met ons op. Maar u kunt ook meteen naar de Geschilleninstantie.
- U heeft 10 weken na de ontvangstbevestiging alleen van ons gehoord dat we extra tijd nodig hebben. Neem eerst gerust nog even contact met ons op. Maar u kunt ook meteen naar de Geschilleninstantie.
Meer weten?
We nemen u en uw klacht serieus. We waarderen het dan ook dat u uw ervaring met ons deelt.
- Luisteren naar onze klanten staat centraal. Want dat geeft ons de kans om onze service te verbeteren.
- We zorgen er zoveel mogelijk voor dat u één aanspreekpunt heeft. Dan hoeft u niet elke keer opnieuw uw verhaal te doen.
- Als uw klacht is afgehandeld horen we graag hoe uw ervaring was en of u tevreden bent met de oplossing. Ook als u meer uitleg wilt kunt u altijd contact met ons opnemen.
We kunnen uw klacht makkelijker in behandeling nemen met de volgende informatie:
- een duidelijke omschrijving van uw klacht
- de reden of redenen van uw klacht
- uw adres
- uw telefoonnummer
In de geschillencommissie zitten 3 leden: een onafhankelijk voorzitter en 2 bestuursleden. De commissie beoordeelt geschillen tussen het pensioenfonds en een deelnemer of pensioengerechtigde. De geschillencommissie kijkt dan of het bestuur het pensioenreglement of de statuten in uw situatie goed heeft toegepast.
De commissie gaat niet over de inhoud van algemene besluiten en regels, zoals het pensioenreglement. Lees meer over vervolgstappen en wanneer u antwoord krijgt in het klachten- en geschillenreglement (pdf).